Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Oppiminen ja työkyky

 Ihmisen oppimis- ja työkykyyn vaikuttavat useat asiat, kuten esim. lahjakkuus, oppimisympäristö, sosiaalinen elämä ja yhteistyö muiden kanssa. Toisinaan esim. oppimisvaikeuksien taustalla voivat olla myös neuropsykologiset syyt, kuten ongelmat tarkkaavuudessa ja keskittymiskyvyssä. Aiheeseen liittyy lasten ja nuorten osalta myös kohta Ongelmat päiväkodissa ja koulussa.

Yksilön tiedollinen ja taidollinen suoritustaso peruskoulussa, opiskelussa ja työssä edellyttävät mm. työmuistitoimintojen hyvää toimintatilaa ja keskittymiskykyä. Tiedollista ja taidollista suoritustasoa voidaan tutkia sitä varten kehitetyillä kognitiivista suoritustasoa mittaavilla testeillä kuten WISC-IV (lasten ja nuorten testi) ja WAIS-III (aikuisten testi).

 Testi on tarpeellinen lapselle ja nuorelle esimerkiksi koulussa havaittujen oppimisvaikeuksien tutkimisessa ja ymmärtämisessä, sillä niiden tulosten perusteella voidaan yhdessä koulun kanssa sopia tukitoimista ja mahdollisesta kuntoutuksesta. Aikuiselle testi voi olla tarpeellinen esim. työssä selviytymisen ongelmissa, muistiongelmissa, keskittymiskyvyn ongelmissa sekä ammatinvalinnallisissa kysymyksissä.

Lapsen tai nuoren kohdalla ensimmäiselle varatulle psykologiajalle (1h) olisi suositeltavaa tulla saattajan kanssa. Saattajana voivat olla lapsen tai nuoren vanhempi, vanhemmat, huoltaja tai muu lapsen luottoaikuinen. Muutoin tutkimus- ja hoitokäynnit toteutuvat kahden keskisinä vastaanottotilanteina, joissa lapsi tai nuori toimii yhteistyössä psykologin kanssa.