Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Elämän kriisitilanteet

 Läheisen menettäminen, sairaus, traumaattiset tapahtumat ja äkilliset vastoinkäymiset kuten
irtisanomistilanne voi olla hyväksi käsitellä ammattiauttajan kanssa. Kriisin vaikutukset ovat yksilöllisiä ja riippuvat tapahtumakulusta. Ihminen kokee kriisin useamman vaiheen kautta, joista shokkivaihe on usein ensimmäinen reaktio.

 Psykologilla käsitellään tapahtumia, arvioidaan niiden vaikutuksia psyykkiseen terveyteen, tuetaan toipumista ja etsitään yhdessä tietä kriisistä toipumiseen. Kognitiivisen käyttäytymistieteen menetelmistä elämän kriisitilanteita pyritään lähestymään mielikuva-altistusten ohella erilaisin hyväksyntä-omistautumisterapian ja DKT:n keinoin. Painotus hoidossa on kuitenkin nykyhetkessä ja elämässä eteenpäin selviämisessä.

 Ensimmäiselle vastaanottoajalle voi tulla yksin tai yhdessä jonkun läheisen kanssa. Suositeltavaa olisi varata ensikäynnille 2h aika. Traumaattisten tilanteiden käsittely voi viedä aikansa, mutta esim. Kela-psykoterapiassa niille aiheille on hyvin aikaa ja tilaa.